Friday, May 22, 2009

EPILOG HAMBA

Genap seminggu lamanya laman ini tidak di update. Sebenarnya timbul juga perasaan untuk me'ringankan tangan' menghidang sesuatu baru, namun disebabkan ruang waktu yang amat-amat terbatas untuk ini dan talian internet yang amat tidak stabil beberapa hari lepas , merencatkan idea-idea yang datang bertandang. Idea yang datang bagaikan renjisan air. Tidak mencurah sebagaimana biasa. Terasa amat susah untuk dikembangkan.

Semakin hampir dengan peperiksaan akhir, penulis memaksa diri menumpukan sepenuh perhatian pada taklifan akademik. Sedaya-upaya untuk tidak mengabaikan amanah yang satu ini. Walaupun blogging juga satu amanah yang baru dinaik taraf untuk memanfaatkan waktu dinihari. Namun jalan dakwah ini harus dikesampingkan buat sementara waktu.

Tanggungjawab sebagai da'i (dan juga mad'u) diluar sana telah diletakkan sebagai yang paling utama. Namun sedar ada juga yang penulis abaikan. Maaf dipinta atas kelalaian ini.

Penat jasadiah harus ditahan dari rebah. Penat ruhiah harus dibuang jauh. Mesti bertokah manahan arus. Ini jalan yang dipilih. Ini jalan yang dipohon setiap malam. Merayu agar Allah memberi ruang, peluang dan kekuatan untuk memaksimalkan segala yang ada pada diri ini untuk berjuang dan beramal dijalanNya.

Pasang-surut iman sering melanda. Selalu sahaja merasakan Yang dikejar lambat dicapai, yang dikendong tidak mampu ditanggung semuanya. Seharusnya ia tidak boleh ada jika mahu menjadi hamba mujahidah terpilih. Tetapi Itulah hakikat diri manusia yang yang maha lemah. Walaupun usia sudah suku abad, namun diri masih merangkak mencari cinta Yang Maha Agung. Masih tebal lidah untuk benar-benar mengecap manisnya nikmat iman padaNya.

Doakan perjalanan diri ini sentiasa benar diatas landasanNya. Kejayaan didunia adalah sebagai kenderaan yang amat diperlukan menuju Ilahi diakhirat sana.

قَالا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنْ الْخَاسِرِينَ

Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami
dari orang-orang yang rugi
"
[Al A'raf 7:23]


1 comment:

  1. tabahkan hatimu..gagahkan dayamu..jitukan jiwamu..iltizamkan hasratmu...

    semoga Allah memeliharamu...

    ReplyDelete