Sunday, May 10, 2009

IBU - MORE THAN JUST A WOMAN

Sempena Hari Ibu 2009, pagi ini penulis cuba untuk memanfaatkan 20 minit yang diperuntukkan untuk post ringkas ini, bagi menzahirkan syukur, penghargaan dan rasa hati pada ibu penulis, ibu-ibu dan semua bakal ibu. (Doakan kejayaan penulis untuk imtihan practical therapy selasa ini)

Firman Allah Taala: "Aku Tuhan yang bernama Ar Rahman, dan tempat ini (tempat melahirkan anak) bernama rahim. Aku pecahkan untuk rahim itu satu nama dari nama-nama Aku (Ar Rahim). Maka sesiapa yang menghubung dengannya, Aku juga turut berhubung, dan sesiapa yang memutuskannya, Aku juga akan memutuskan hubungan dengannya." [Hadith Qudsi]


Rahim adalah tempat Allah simpulkan pertalian pertama antara jasad ibu dan anak. Dalam ilmu sains, placenta (tali pusat) menghubungkan darah ibu dengan anak sebagai saluran untuk makanan dan bahan buang anak. Tetapi dalam ilmu Allah, fungsi placenta adalah lebih dari itu. Sebagai saluran kasih sayang, aqidah, dan akhlaq seorang ibu kepada anaknya. Itulah keistimewaan, peranan dan tanggungjawab seorang ibu.

Pada rahim itu juga terbinanya pertalian darah daging antara dua jasad. Rahim adalah pengikat kasih antara ibu bapa, adik beradik dan kaum kerabat. Maka atas dasar rahman dan rahim itulah, kita perlu menghormati mereka semua. Jika terputus ikatan rahim itu, maka terputuslah ikatan dengan Allah.

Betapa besar dan mulianya penghargaan yang Allah berikan kepada kaum wanita sehinggakan mengisytiharkan di dalam satu hadith. Allah meletakkan sifatNya yang mulia itu pada kaum wanita (ibu) kerana sifat semulajadi wanita yang Allah ciptakan.

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنْ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً

"Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih-sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil"
[Al Isra':24]

Last but not least, Selamat Hari Ibu penulis ucapkan kepada Che tercinta, Puan Aminah binti Che Mud, Moga che sentiasa dalam rahmat kasih sayang Allah. Terima kasih kerana menjadikan kami anak-anak sebagai 'buah hati' dan 'tulang belakang' che. Buat adik-beradik perempuan tersayang; Kak We, Kak Rah, Kak Na, Kak Dah, Bah, Asma dan Kak Nina. Kalian ibu dan bakal ibu yang bakal melahirkan Jundullah.

No comments:

Post a Comment