Sunday, April 19, 2009

JUST BE UNEXPECTED!


"Tak sangka ya awak dah begitu banyak berubah. dulu awak pendiam tapi sekarang cakapnya berkobar-kobar. semangat!"


"Betul ke ko ni A? Dulukan ko selalu cakap kat aku tak nak jadi 'geng jalan tunduk'"

"Eii.. tak sangka ya hang dah pakai tudung litup. Ade ustaz juga kat rusia tu?"

"Eh oghe rusia tok tengok pelik ko bilo mu paka paka baju kurung nge tudung labuh sokmo?"

"mu paka ppioh (kopiah) g kkelah? 'cap' takdop ke cap? takdop oghang hok sanggup paka supe mung ni "

Mungkin kita pernah hadapi situasi begini. Berhadapan dengan kawan-kawan atau saudara-mara yang terkejut dengan perubahan diri. Kita menjadi seorang yang 'tidak disangka'.

Penulis hairan dengan manusia sekarang, merasa pelik bila kawan jadi baik tapi tidak kesah bila kawan berubah jadi jahat. Hmm.. Biarkan mereka sementara waktu.


Menjadi 'unexpected person' bukanlah bermaksud menjadi seorang manusia 'pelik'. Tetapi apa yang ingin penulis sampaikan adalah, berfikirlah dan kreatiflah dalam membentuk peribadi dan akhlaq. Begins with 'unexpect' may bring someone to be a 'unique' one. lagi pula,
unexpected doesn't mean unaccepted!

Fitrahnya setiap manusia diciptakan oleh Allah berlainan sifat dan perilakunya. Namun kita dianugerahkan Al-Quran dan RasulNya sebagai panduan pembentuk setiap perilaku manusia, supaya seseorang itu tidak terpesong jauh dari batas dan landasan.

Allah Azzawajalla berfirman, "
Dan bahawa sesungguhnya (memang maklum) ada di antara kita golongan yang baik keadaannya dan ada di antara kita yang lain dari itu; kita masing-masing adalah menurut jalan dan cara yang berlainan. Dan bahawa sesungguhnya kita (sekarang) mengetahui, bahawa kita tidak sesekali akan melepaskan diri dari balasan Allah (walau dimana sahaja kita berada) di bumi dan kita juga tidak sesekali akan dapat melarikan diri dari balasanNya (walau ke langit sekalipun)" [Al-Jinn:11-12]

Hijrahkan diri dengan cara luar biasa. Bentuk peribadi dengan cara yang tidak dibuat orang. Dengan kata lain, be unexpected! Penulis lihat ia sebagai self-motivation, Momentum kepada anjakan paradigma dalam perkara yang jarang dibuat orang. Pesan penulis, tidak perlu malu menjadi lain dari yang lain selagimana anda benar disisiNya.

Cara luar biasa? tidak dibuat orang? penulis nak bawa benda baru dalam agama? tidak jadi bid'ah kah?

Tidak!!! Bukan maksud penulis mengajak sahabat pembaca beramal dengan perkara yang tidak diajar baginda Rasulullah s.a.w. Minta jauh dari kesesatan bid'ah.

Apa yang ingin penulis sampaikan di sini adalah, mengajak sahabat pembaca mengamalkan balik amalan baik dan akhlaq yang yang sudah lama ditinggalkan. Amalan-amalan baik yang dipandang pelik jika dibuat pada masa kini. Penulis yakin the 'expected' result adalah mendapat ridha dan barakah Allah. InsyaAllah.

Allah Taala berfirman; “
Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri” [ar-Ra’d:11]

Kepada sahabat-sahabat yang telah berjaya membawa perubahan dalam diri, syabas penulis ucapkan. Begitu besar ganjaran Allah pada mereka yang 'berhijrah' keranaNya. Kepada mereka yang berazam dan dalam proses untuk perbaiki diri, teruskan usaha kalian. Allah itu Maha Penerima taubat, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

"
Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami(yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalanya" [Al 'Ankabut:069]

Bagi penulis, sikap manusia yang tidak mahu berubah atau takut untuk berubah (kepada kebaikan) merupakan sebab utama menuju 'dungu'.

How you act is who you become.

No comments:

Post a Comment