Wednesday, October 14, 2009

SEMBANG BERISI: SINEMA

"Salam. Sibuk ke?"

"Salam. Tak sibuk lah.. hehe"

"Habis tu, kenapa status asyik busy saja?"

"Status macam tu tanda malas melayan tapi mahu berteman.."

"Hihi... macam-macam.."

"Hang macam tak kenal aku.. hihi.."

"Hang tengah cycle apa sekarang ni?"

"insyaAllah esok mula cycle baru. Cycle untuk Medical Genetic. Lima hari sahaja cycle ni"

"Ooo.. Aku kena jadi babysitter ni. Mentang-mentang lah aku tengah cuti semester sekarang. Ni ada dua orang anak saudara aku kena jaga. Tak tahu nak buat apa.."

"Ooo.. patut la. Ajak lah pergi joging ke.. siram pokok bunga ke.. hang kan suka buat semua tu.."

"Kureng kau.."

"Hihi..."

"Hmm.. aku nak tanya sikit. Apa pendapat hang tentang tengok wayang? contohnya, tengok wayang tapi cerita kartun..."

"Pada pendapat aku, tidak ada masalah nak tengok wayang. Aku ambil pendapat Dr Yusuf Qardhawi. Beliau tidak memfatwakan ia sebagai haram dan tidak melarang orang menonton wayang. Tetapi beliau ada menyatakan syarat yang perlu ada untuk membolehkan orang ramai pergi ke panggung seperti isi tayangan tidak menyalahi Aqidah, Syariat dan Akhlaq. Tiada unsur seks, keganasan, korupsi, atau penonton mengalami tekanan perasaan.

Selain itu, bila pergi panggung, jangan asyik sehingga melengah atau menghalang kita dari menunaikan solat fardhu lima waktu. Jangan lupa, dipanggung juga mestilah tiada percampuran diantara lelaki dan juga perempuan."

"jika panggung tu kena dengan syarat, boleh pergi lah kan?"

"begitulah. ikut syarat, boleh. Jika tidak ikut syarat yang Allah cakap, jadi haramlah. Tapi boleh dapatkah panggung yang memenuhi syarat seperti yang Dr. Yusuf Qardhawi cakap tu?"

"Betul. Memang tidak ada sekarang ni. Tidak ada peluanglah aku.. Hmm.. Aku dengar dinegeri hang, semua panggung tempat duduk lelaki, perempuan dan mereka yang berkeluarga disyaratkan oleh pihak berkuasa tempatan untuk diasingkan. Keadaan dalam panggung juga harus cerah. Jadi, hang pergi tonton wayang tak?"

"Tidak"

"Kenapa?"

"Sebab Allah larang kita dari membazir. Hang tahu tidak, pergi panggung tu betul-betul membazirkan duit dan masa? Berganda-ganda membazir jika banding dengan tengok filem dirumah"

"Cakap sahaja yang hang kedekut.."

"Hai.. Rasulullah sendiri cakap orang perempuan kena ada sifat kedekut dan orang lelaki kena ada sifat boros.. baru aman rumahtangga. "

"Hihi.. Ada saja tips hang... Baiklah, apa pula pendapat hang jika pergi panggung dengan keluarga sahaja. Seperti yang aku cakap tadi, tengok cerita kartun saja? Boleh eratkan hubungan antara ibu ayah dengan anak-anak.."

"Asal hukum, bagi aku tiada masalah. Bagus jika ibu ayah sanggup meluangkan masa bersama anak-anak. Tetapi aku tidak berapa setuju jika bawa anak-anak kecil ke panggung wayang walaupun hanya menonton sebuah cerita kartun. Mungkin kita nampak baik tetapi bila berada dipanggung, lebih banyak yang tidak elok dari yang elok. Percampuran lelaki dan perempuan, buang masa, buang duit.

Cuba kita fikir-fikirkan. Masa kecil, kita boleh jaga anak-anak ni. Bila sudah besar, mereka pasti akan kesana sendiri tanpa perlu ibu ayah temankan. Walaupun kita cuma bawa 'sekali' sahaja, tapi sebab sekali itu juga dikatakan 'pernah', maka anak-anak ini akan anggap 'tidak mengapa' dan anggap ibu ayah 'tidak kisah' kalau mereka pergi lagi.

Jadi, bagi aku, janganlah kita bawa anak-anak kecil ini ke tempat-tempat yang sia-sia atau 'biasa'kan mereka dengan perkara yang memamg tiada 'pulangan' untuk mereka bila besar nanti"

"Okey.. Betul juga"

"Haa.. Hang faham ke tidak apa yang aku terangkan tadi?"

"Iya.. Aku faham. Maksudnya, jangan bawa anak-anak kecil walaupun hanya untuk menonton cerita kartun"

"Laa.. Tak faham lagi la tu.. Maksud aku, semua sekali jangan pergi. Hang dan ahli keluarga hang.."

"Hahaha... Hang nak kenakan aku la tadi"

"Hihi.. Bukan nak kenakan hang, tapi nak bagi warning!"

"Baiklah Puan..."

Wahai orang-orang yang beriman! Jagalah sahaja diri kamu (dari melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah). Orang-orang yang sesat tidak akan mendatangkan mudarat kepada kamu apabila kamu sendiri telah mendapat hidayat petunjuk (taat mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, kemudian Dia akan menerangkan kepada kamu (balasan) apa yang kamu telah lakukan.

[Al-Maidah:105]

....ajak lah anak-anak kamu menonton panggung semulajadi ciptaan Allah Yang Maha Agung, sedarkan mereka bahawa mereka adalah watak-watak yang dicipta Allah. Panduan skrip sudah disediakan, terpulang mahu lakonkan yang bagaimana... Tayangan semula hanya boleh ditonton diakhirat kelak....

4 comments:

  1. hehehe...bagus sngt2..tepat sngt2..bila menghayati setiap hujjahnya sy sokong 100%..dngn hujjah yg diberikan tu amat bertepatan..ibarat nk g minum air pepsi je tp g minum kt clubing..niat dh betul dh..hnya nk hilangkan dahaga tp tmpt tu krng betul..dngn ada nye lelaki dan perempuan bwt maksiat..pakai pakaian yg menjolok mata dan kita pula sambil minum tngk plak benda2 camtu..jd klu bleh klu tmpt2 kt maksiat ni walaupun niat baek batter elakkan dr berada disana..klu duk sne tuk amal makruh nahi mungkar leh tahan jgk,ni x..nk tumpang skaki..hehe..sme la jg g tngk wayang,..tngk la sape yg pegi kan..ramai yg couple..pastu cane plak pakaian diorng..hmm..leh tahan jgk..then duk plak skali lelaki dngn perempuan tampa diasingkn..dlm gelap plak tu..silap2 klu kebetulan si lelaki duk tepi perempuan pastu laki tu plak gatal nk ngorat then perempuan tu plak layan,jd la plak maksiat dlm gelap..dan macam2 lagi la karenah dan kesan2nye..
    :)

    ReplyDelete
  2. trima kasih syah.. ia peringatn kpd semua. kn peka dgn hal2 yg boleh menggelap hati dan sinema adlh slh satu darinya. ^^

    ReplyDelete
  3. bgs2 idea nih.spttnya bgt kan.kdg2 sy ni dl prnh jg g tgk wayang atas dsr nk tgk ctr2 sbgt.tp trbc kisah hassan al banna yg berpesan xprnh die bw die, dan anak2 die utk msk pgg wayang walaupun kt th kalau ckp syarat asal hukum boleh..emm.kdg2 maksiat besar bermula dgn mksiat yg kcl dan jrg nmpk..

    ReplyDelete
  4. terima kasih saffmukmin.

    ramai yang pndang ringan perkara2 kecik ni. sedangkn kebanyakn masalah brmula dari yg bnda2 yg begini la...

    ReplyDelete